Elektrische steps worden legaal in 2023

Het einde is dan bijna in zicht, er is eindelijk nieuws over de legalisatie van elektrische voertuigen in Nederland. Dit wordt het kader lichte elektrische voertuigen genoemd, het document is afkomstig van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin staan de regels over elektrische voertuigen en welke elektrische voertuigen gebruikt mogen worden.

Het kader heeft heel veel weg van de (strenge Duitse regelgeving). Deze regelgeving keurt alleen het gebruik van elektrische steps en elektrische fietsen goed. Een elektrische eenwieler of een elektrisch skateboard is niet toegestaan.

Het kader is verdeeld in 4 categorieën

De eerste 2 categorieën zijn bedoelt voor persoonsvervoer, zoals een elektrische fiets of een e-step. De laatste 2 categorieën zijn speciaal voor het vervoer van goederen of van meerdere personen.

Kader lichte elektrische voertuigen

Categorie 1a (E-bikes en elektrische bakfietsen)

Categorie 1a is bedoelt voor e-bikes en e-bakfietsen met volledige trapondersteuning met een gewicht van onder de 55 kg.  Dit is de enige categorie waarbij geen goedkeuring van de RDW voor nodig is. Om voor e-bikes en e-bakfietsen op de weg te mogen hoeven deze niet gekeurd te worden. Natuurlijk moeten ze wel aan de regels voldoen. De categorie heeft een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en een maximaal vermogen van 250 watt. Er is geen kenteken, helm of rijbewijs voor nodig.

Categorie 1b (Elektrische steps en alle andere elektrische voertuigen)

De categorie 1b is voor alle andere lev’s onder 55 kg.  Dit is de categorie waar elektrische steps onder komen te vallen. Voor de toelating van e-steps op de openbare weg zullen fabrikanten zich moeten houden aan de eisen van het RDW. Als een fabrikant een e-step op de markt brengt die voldoet aan de eisen dan kan deze voorzien worden van een kenteken. De maximum snelheid zal 25 kilometer per uur worden en het maximale vermogen wordt in de zomer van 2021 bepaalt. Verder moet de gebruiker van deze categorie het voertuig verzekeren. Ook zal er een minimumleeftijd van 16 jaar gelden.

Er is nog niet bekend hoe er wordt omgegaan met de huidige elektrische steps die op de markt verkrijgbaar zijn.

Categorie 2a (Goederenvervoer)

Deze categorie is bedoelt voor goederenvervoer met een gewicht boven de 55 kg. Deze categorie is vooral bedoelt voor het vervoer van spullen. De maximale snelheid is 25 kilometer per uur, het maximale vermogen moet nog nader bepaald worden. Het voertuig kan als deze aan de eisen voldoet voorzien worden van een kenteken door de fabrikant. Verder is er een WAM verzekering en  een AM rijbewijs nodig om het voertuig te besturen.

Categorie 2b (Personenvervoer)

De laatste categorie is voor personenvervoer met ook een gewicht boven de 55kg. Net als de categorie 2a moet je in het bezit zijn van een AM rijbewijs en moet het voertuig WAM verzekerd zijn. De maximale snelheid is 25 kilometer per uur en het vermogen wordt later nog tijdens de zomer van 2021 bepaalt. Het elektrische voertuig mag maximaal 8 passagiers vervoeren.

Elektrische deelsteps in 2022

Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht dat elektrische deelsteps in 2022 in Nederland verwacht worden. Jammer genoeg is er voor gekozen om de elektrische deelsteps voorrang te geven. Dit terwijl meerdere onderzoeken aanwijzen dat er veel meer ongelukken gebeuren met deelsteps als met persoonlijke steps. Ook is er vaak veel overlast van de deelsteps, omdat deze overal worden weggezet.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Iedereenelektrisch
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
Shopping cart